خطاي ديد كابينه

بحث اعضاي كابينه دولت آينده، سوژه اول اين روزهاي بسياري از محافل است. با نگاهي به ديدگاه عدالت محور دكتر احمدي نژاد- كه هفته پيش بار ديگر در مجلس بر آن تأكيد ورزيد- مي توان اميدوار بود كه در سال هاي آينده (والبته نه چندان دور) معيشت مردم به عنوان اولين دغدغه دولت مردان، بهبود چشمگير يابد و زيرمجموعه هاي هر وزارتخانه از كشاورزان گرفته تا معلمان و غيره و غيره، لااقل غم نان نداشته باشند و تعادل نسبي در وضع رفاه همه اقشار برقرار شود كه اين خود يكي از بزرگترين دستاوردها و نقاط قوت اين دولت مردمي به شمار خواهد رفت اما...
اما شايد ذكر يك نكته در اين مقطع كه هنوز اسامي تا نهايي شدن يك گام فاصله دارند و به مرحله قطعيت نرسيده اند، خالي از لطف نباشد و آن هم كسب تجربه اي از نقاط ضعف دولت پيشين است، كه صدالبته مفيد بودن كسب تجربه از گذشتگان بر كسي پوشيده نيست.
يكي از انتقادات اصلي كه در طي سال هاي اخير بر دولت وارد بود، اهتمام و تأكيد اكثريت دولتمردان بر مؤلفه توسعه سياسي (به معني دوم خردادي اش) و غافل شدن آنها از ساير مؤلفه هاي ضروري و حياتي جامعه- از جمله سطح معيشت اقشار عادي- بود كه افزايش فاصله روز به روز بدنه حكومت با جامعه و ايجاد توهم و اشكال در تحليل برنامه ريزان برنامه هاي كلان فرهنگي و اقتصادي را در پي داشت و نهايتا همين نقطه ضعف هم باعث حذف اين تيم فكري از پيكره دولت توسط مردم در انتخابات هاي پياپي اخير شد.
تأكيد بر روي يك مؤلفه اگر به معناي غفلت از ساير مؤلفه هاي كليدي جامعه باشد، در هر سيستم و مختصاتي موجب بروز نارضايتي و سلب اطمينان بدنه تأثيرگذار جامعه از برنامه ريزان و دست اندركاران حاكميت مي شود، حال مؤلفه مورد تأكيد «توسعه سياسي» باشد يا «توسعه رفاه و اقتصاد عمومي»!
بنابراين به خاطر سپردن اين نكته توسط تيم جديد دولت- كه انتظاري جز اصولگراي اصلاح طلب بودن از تك تك آنان نمي رود- ضروري ست كه در كنار دغدغه معيشت مردم و تأمين رفاه همگاني و برچيدن سدهاي كاذب ايجاد شده بين مردم و منتخبين مردم، به توسعه سياسي (به معني اسلامي اش) و فرهنگي و علمي و... نيز بينديشند و با بكار بردن پتانسيل هاي قوي درصدد ايجاد تحولات عميق زيرساختاري و خلق نظام هاي نوين صادراتي فراتر از مرزهاي داخلي بربيايند و آزموده را در غالب ديگر نيازمايند!

نظرات

پست‌های پرطرفدار